מרכז תלמים: אבחון, טיפול שיפור תפקודי הלמידה
בעבר הלא רחוק, ילדים רבים הוגדרו ותויגו כעצלנים, בעלי מנת משכל נמוכה, חסרי מוטיבציה ואמביציה, ואף סווגו כבעלי הפרעות נפשיות. כיום, ברור ומובן כי חלק לא מבוטל מן הילדים הללו סובלים מתסמינים של לקויות למידה והפרעות קשב, הנובעים מכשל כלשהו במערכת העצבים המרכזית, ואין להפרעות הללו דבר וחצי דבר עם רמת משכל או הפרעות אישיות מולדות. לקויות הלמידה הללו הינן מולדות ובאות לידי ביטוי באופנים שונים ובעוצמות שונות. קיימת חשיבות רבה לאיתור ההפרעות הללו מייד כשעולה החשד לקיומן, על מנת למנוע הופעת תסמינים נלווים בהיבט הפסיכולוגי, אשר נובעים בשל הכישלונות המצטברים והלחץ הסביבתי על הילד בשל הכישלונות הללו. לרוב, לקויות הלמידה נחשפות בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, ואולם, קיימים לעתים תסמינים מוקדמים העשויים לרמוז על הלקויות, כמו לקויות שפתיות, אקטיביות ואגרסיביות חריגים, בעיות מוטוריות וכדומה. מנגד, קיימים מצבים בהם הלקויות נחשפות בשלבים מאוחרים כמו בעת מבחני הבגרות או לימודים אקדמיים. אחד המכונים המובילים בתחום הוא מרכז תלמים שהינו מרכז רב תחומי לאיתור, טיפול ושיפור תפקודי הלמידה והתפתחות הילד, כשכל השירותים מוענקים תחת קורת גג אחת.
תלמים כמרכז להתפתחות הילד
תלמים מהווה מרכז בו קיימת אפשרות למצוא מומחים עתירי ניסיון בכל התחומים הקשורים להתפתחות הילד, כמו תחום לקויות הלמידה, תחום הקשב והריכוז, קשיים רגשיים, הפרעות התנהגות, התפתחות קוגניטיבית ומוטורית וגם שפה ותקשורת, באופן פרטי או בהסדר עם קופות החולים. אחד הטיפולים אשר ניתן לקבל במרכז תלמים הוא ריפוי בעיסוק, הבא במטרה לשפר יכולות מוטוריות ותפיסה חזותית, ויסות תחושתי, מיומנויות כתיבה, התארגנות ועוד. הטיפול באמצעות ריפוי בעיסוק בקרב ילדים מתמקד בכישוריהם בלימודים בגן או בבית הספר, בתפקודיהם היומיומיים התואמים לגילם כמו אכילה, לבוש, רחצה, התארגנות לבית הספר בשעות הבוקר וכדומה, על מנת שהטיפול ייתן מענה בכל הביטי החיים. במרכז תלמים קיים גם תחום קלינאות התקשורת אשר עוסק בכל טיפולי השפה והתקשורת החל מהיגוי משובש, דרך טיפולים ללקויי שמיעה וכלה בגמגום. לא מעט שיבושי שפה ותקשורת בינקות מרמזים על קיום לקויות למידה מחלות או תסמונות למיניהן, על כן במידה וקיימים שיבושי שפה, מומלץ לגשת לאבחון מבלי להמתין לגילאי בית הספר, זאת בכדי למנוע, דרך טיפול נכון, בעיות עתידיות ופער לימודי העלול לנבוע בשל הלקויות הללו.
טיפולים רגשיים דרך מרכז תלמים
לקויות הלמידה והפרעות הקשב נובעות מכשלים נוירו התפתחותיים במוח. הלקויות הללו הינן פיזיולוגיות ואינן קשורות למנת משכל. ילדים לא מעטים מקרב בעלי לקויות הלמידה הללו בעלי רמת משכל ממוצעת ואף גבוהה יותר. ככל שמנת המשכל גבוהה יותר, כך גבוה הפער בין היכולות הפוטנציאליות לבין היכולות בפועל. הילד מודע ליכולות הפוטנציאליות אך אינו מצליח לבטא את יכולותיו בפועל בשל המגבלות שהלקויות הללו מציבות בפניו. הכישלונות המצטברים יוצרים בקרב הילדים הללו תסכול רב, במיוחד כשאל הכישלונות הללו מתלווה יחס עוין ומאשים מצד המשפחה ומסגרת בית הספר. מרכז תלמים מעניק טיפולים רגשיים לצד הטיפולים הנוספים אותם הילד מקבל בהתאם לצרכיו המיוחדים, כשהטיפולים הרגשיים כוללים שיטות שונות כמו תרפיה באומנות, דרמה ותנועה, טיפול בהבעה, תנועה, ציור, פסיכותרפיה ועוד. הטיפול הרגשי מותאם לצרכי הילד והוא עשוי לכלול הענקת כלים להתמודדות עם תסכול ורגשות שליליים נוספים כמו פחד, מתח וחרדה, העלאת הביטחון העצמי והדימוי העצמי וכדומה.
הדרכת הורים דרך מרכז תלמים
להיות הורים אינו דבר מולד, ואף ילד אינו נולד עם הוראות הפעלה. ואולם, ההורות המודרנית הינה הרבה יותר מורכבת מההורות השמרנית של פעם, וקיימת הסכמה שלגדל ילד בריא בנפשו ונטול מטענים שליליים, הינה משימה רצופה אתגרים, במיוחד כשמדובר בילדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, בני נוער בגיל ההתבגרות, וכל אותם הגירויים אליהם ילדינו נחשפים באמצעות הקדמה. כיום קיימת הבנה שלגדל, לטפח ולחנך ילדים נטולי חסכים נפשיים היא פעולה המצריכה לעתים הדרכה וסיוע. מרכז תלמים מפעיל הדרכת במטרה להעניק להורים כלים וידע מעשיים להתמודדות אפקטיבית עם קשיים הכרוכים בהורות המודרנית, בדרך אשר תעניק לילדים את האושר שכל הורה שואף עבור ילדו. בעזרת האימון מרכז תלמים רוכשים ההורים כלים לבניית מערכת יחסים יציבה ותומכת לרקימת קשר מיוחד עם הילד לכל אורך החיים.