מהי דרמה תרפיה?
כמו כל תרפיה באומנות , היא מאפשרת מדיום יצירתי לפסיכותראפיה .
זהו תהליך טיפולי שמטרתו להביא את האדם למסוגלות גבוהה יותר.
לשינוי במודעות האדם לעצמו ולחברה. לשינוי בחשיבה, ברגש, בדיבור, בתנועה ובהתנהגות
מטרות הטיפול בדרמה תרפיה
שינוי בתפיסה, בחשיבה, ברגש, בדיבור, בתנועה, בלקיחת תפקיד, בביצוע, בהערכה, שינוי במודעות או בהתנהגות.
פיתוח היצירתיות, הספונטניות ויכולת ההבעה האישית.
פיתוח יכולת האדם להתנהג בגמישות רבה יותר עם הזולת.
הרחבת העולם הפנימי.
הרחבת האני וטווח הרגשות.
הרחבת רפרטואר התפקידים והאפשרויות של הפרט.
הפיכת האדם למלא ומורכב יותר.
פיתוח גמישות מחשבתית ויכולת להתמודד עם שינויים חברתיים.
שחרור ושליטה ברגשות.
פיתוח ההתבוננות העצמית – האני המנהל.
יצירת הזדמנות לבטא קונפליקטים ומתחים במסגרת בטוחה.
כלי הדרמה תרפיה
אומנות המשחק
אימפרוביזציה: תרגילי דרמה ומשחק, הפיכה לחפצים, דיבור ותנועה.
פנטומימה
משחקי תפקידים
עבודה עם מסכות,
תלבושות ואביזרים,
סיפור סיפורים והצגתם.
בטיפול משתמשים בכלים מילוליים ובלתי מילוליים.
הטיפול הינו חוויתי ומשלב חוויות חושיות ראשוניות.
הטיפול מושתת על יחסי אמון וקבלה ללא תנאי.
למה דרמה תרפיה?
הדרמה מתרחשת בעולמו הפנימי והחיצוני של כל אדם.
היא מאפשרת להחיות אנשים , מצבים ומאורעות מעולמו של המטופל.
באמצעותה יכול המטופל לבדוק חלופות נוספות מבלי להסתכן.
המטופל חווה טרנספורמציה של זמן ומרחב.
למטופל יש הזדמנות להזדהות עם דמויות השונות במהותן מאוד מדמותו.
היא עונה על צרכים פסיכולוגיים ומסייעת לתקשורת עצמית וחברתית.
דרכי הטיפול בדרמה תרפיה
הטיפול נעשה באופן פרטני או קבוצתי בהתאם לנושא הטיפול.
עבודה קבוצתית מתאימה למטופלים עם קשיים במיומנויות חברתיות.
עבודה פרטנית מתאימה למטופלים עם דילמות, פחדים וקונפליקטים אישיים.
החומרים בהם משתמשים בטיפול בדרמה תרפיה:
תנועה, סיפור, משחק דרמתי, משחקי תפקידים, פסיכודרמה, תיאטרון בובות, ציור, חומר, מסכות, קלפים טיפולים
תנועה, סיפור, משחק דרמתי, משחקי תפקידים, פסיכודרמה, תיאטרון בובות, ציור, חומר, מסכות, קלפים טיפולים
שלבי הטיפול:
שלב ההיכרות – איסוף מידע על המטופל מביה"ס, ההורים והמטופל עצמו.
יצירת חוזה טיפולי.
בירור ציפיות מהטיפול.
קביעת ה-SETTING הטיפולי.
שלב העבודה הקלינית והעיבוד – הטיפול נותן מרחב ומציע מגוון אפשרויות.
הטיפול מתרחש לפי ה"כאן ועכשיו".
המטפל קשור וקשוב לקצב העבודה של המטופל.
המטופל עובר חוויות והתנסויות של שליטה /חוסר שליטה
בטיפול עולים רגשות כמו תסכול, חרדה,פחד,כעס, שמחה וכו'.
המטפל מתבונן, צופה, מתערב ע"י הצעות/אמירות .
המטפל משתמש בשיקוף, פירוש ו- MODELING
שלב הפרידה – קובעים את הפרידה והסיום:
כאשר הילד מראה התקדמות ושינוי בחדר ובסביבה של הכיתה, הבית.
כשיש שליטה ומודעות לסימפטומים.
כשיש הקלה בחומרת הסימפטומים או בתדירות שלהם.
כשהילד חש צמיחה והרגשתו טובה יותר עם עצמו.
תהליך הפרידה אורך מספר פגישות וחשוב מאוד לעבד אותו כחלק מהתהליך.
פעמים רבות הסיום נקבע עם סיום שנת הלימודים ולא תמיד בזמן המתאים.